Udeskole

Molsskolen_Udeskole.jpg

Udeskole er en arbejdsmåde hvor man flytter dele af skolehverdagen ud i nærmiljøet. Udeskole indebærer dermed regelmæssig aktivitet udenfor klasselokalet. Arbejdsmetoden giver eleverne anledning til at tage alle sanserne i brug, så de får personlige og konkrete erfaringer i mødet med virkeligheden. Arbejdsmåden giver plads til faglige aktiviteter, spontan udfoldelse og leg, nysgerrig søgen, fantasi, oplevelser og socialt samvær.

Molsskolen er orienteret omkring vores skønne natur, Nationalpark Mols Bjerge og havnen i Knebel Bro. Skolen har “Det grønne flag” og skolens personale er uddannede i at inddrage natur og lokalområde i undervisningen. Vi går og cykler sammen med eleverne. Vi har havsvømning for 4. årgang i juni måned.
I børnehaveklassen
 arbejder børnene konsekvent med Mikroforskermetoden og her udeskole hver torsdag.

Der er masser af plads i både frikvarterer og undervisning til at komme udenfor, og vi bruger naturen til både de små bevægelsesøvelser i en enkelt lektion og til større tiltag som udflugter, friluftsliv, madlavning og havsvømning.

Vi har mulighed for at gå op i skoven såvel som at gå ned til vandet, og det kan være for at finde motiver til billedkunst eller for at hente sten, når vi skal lave vores egne genforeningssten i historie. Kirken og kirkegården kan bruges, når en øvelse kræver omtanke og fordybelse, mens havnen kan bruges til fiskeri og vandsport.

Naturen omkring skolen rummer store variationer og faktisk også rigtig meget historie, og derfor er det naturligt at inddrage den i undervisningen, når skolen ligger, som den gør.