Sorggruppe

Molsskolen_Tryghed_Marianne_Fjord-1-2.jpg

På Molsskolen er det vigtigt for os, at børn trives og har det godt, og vi ønsker at være en aktiv medspiller i deres hverdag og udvikling.

Som et nyt tiltag på Molsskolen vil vi tilbyde børn, der er i en livskritisk situation eller sorg til at deltage i en sorggruppe, hvor de får mulighed for at dele deres tanker og følelser omkring sorgen med jævnaldrende. Det er Marianne Fjord, lærer på Molsskolen der er ansvarlig for børne- og sorggruppen. Det gælder om at snakke med børnene. At lytte til dem. At turde spørge ind til, hvad der er sket, og hvad de tænker om det.

Den almindelige sorg er ikke en sygdom - den er en ubehagelig del af tilværelsen. Det er noget, vi alle kender til, og det må vi holde fast i som udgangspunkt. Det er vigtigt, at alle vi voksne tager børn alvorligt i alle dele af deres liv. Det kan være svært at begive sig væk fra tavsheden. Det er fremmed for mange, og det er vigtigt, at vi ikke føler os dårligt tilpas, når vi forsøger at ændre vores adfærd i forbindelse med sorg og krise.

Sorggruppen er tænkt som et forebyggende tilbud. Der er ikke tale om terapi, men vi ønsker at give børnene mulighed for, at sætte deres livssituation ind i et større perspektiv, og give dem redskaber til at tackle følelser og tanker, der kan opstå undervejs i denne vigtige overgang i deres liv.