Mikroforsker

Molsskolen_Natur_og_teknik-2.jpg

Krible Krable Mikroforsker Pilotprojekt 2019

Vinderne er fundet!

Siden skolestart har 24 naturvejledere over hele landet sammen med lokale klasser og deres lærer arbejdet sig igennem ”Mikroforsker”-metoden og udviklet deres egen små forskningsforløb om Krible Krable dyr.

0.a på Molsskolen i Knebel har sammen med deres lærer Morten Alsing og naturvejleder Mette Foged fra Karpenhøj Naturcenter arbejdet med krible krable-dyrene i den nye ”Storkesø” i Knebel.

Her er der blevet fanget masser af vandhusdyr og efter ”Mikroforsker”- metoden har eleverne blandet andet undret sig over hvordan skorpionstægen mon kan trække vejret under vand.

Eleverne har lavet forskellige hypoteser om det samt lavet små forsøg med selv at trække vejret under vand, snakket om hvordan vores lunger virker og mange andre spændende ting. Hver elev har bagefter lavet en lille rapport om projektet.

Disse rapporter blev klassens bidrag til konkurrence om at blive årets ”Mikroforsker” og sørme om de ikke vandt en flot 2.plads!

Lærer Morten Alsing udtaler: ”Det har været rigtigt spændende at deltage i dette pilotprojekt hvor elevernes undren og virkelig gode spørgsmål har sat retningen for hvordan vi skulle arbejde. Selv de mindste elever har altså rigtig meget at byde ind med og de har arbejdet meget koncentreret med hypoteser og planer for hvordan de ville teste dem. Vi deltager helt sikkert i konkurrencen igen til næste år!”

De tre vindere er udvalgt på baggrund af at de har arbejdet særlig flot med de 6 trin som indgår i ”Mikroforsker”-metoden og formidlingen af deres arbejde i rapporten.