Drenge og pigegrupper

Drengegrupper

En gruppe på 5-6 drenge.

Formålet med drengegruppen er at fokusere på andre kompetencer end de faglige/boglige.

Opgaverne kan være:

• let vedligehold af skolens udvendige møbler (f. eks. Borde-bænkesæt)

• Hjælpe med at fremstille ting/løse praktiske opgaver til undervisningen i de andre klasser.

• hjælpe med at flytte varer/møbler

• sørge for anlæg, scene, lys osv. i forbindelse med arrangementer.

• tage på små ture ud af huset -f. Eks. Virksomhedsbesøg og andre oplevelser.

Hvem:

De drenge fra 5-7. klasse, som har det svært i skolen, føler nederlag, føler sig ensomme, er triste, er fagligt udfordrede og har brug for at bruge hænderne i stedet for hovedet.

Hvornår:

Ca. to ugentlige timer, så vi kommer godt i dybden med opgaverne. Tilrettelægges gerne omkring H&D lokalerne. Ved stor efterspørgsel oprettes to hold. Skift ved nytår. Der kan være gengangere. Der kan desværre ikke tages hensyn til, hvilke fag der ligger sideløbende med drengegruppe.

Hvordan indstiller man:

Henvendelse til Thomas med kandidater. Forældre skal være indforståede med, at undervisningstimer konverteres til trivselsarbejde.

Der udarbejdes en folder til elever og forældre, som beskriver projektet “Drengegruppen”.

Pigegrupper

En gruppe på 5-6 elever, som vil blive en del af et forløb, hvor vi fokuserer på andre kompetencer end faglig undervisning.

Disse forløb kan være:

• Skolehaverne (blandt andet dyrehold -kaniner)

• Opgaver på skolens område (evt. holde nogle flotte bede og haver -pynte med blomster på skolen osv.)

• Gøre noget godt for sig selv og andre.

• hygge sig i skolekøkkenet eller Håndværk og Design.

• Gåture i Nationalparken.

• besøge børnehaverne i området og spise madpakker/hygge/lege sammen med børnehavebørnene.

Under aktiviterne udløses automatisk snakke om, hvad der er svært. Her vil man møde forståelse og accept.

Hvem:

De piger fra 5-7. klasse, som har det svært i skolen, føler nederlag, føler sig ensomme, er triste, er fagligt udfordrede, har angst osv.

Hvornår:

Ca. to ugentlige timer, så vi kommer godt i dybden med opgaverne. Tilrettelægges gerne omkring H&D lokalerne. Ved stor efterspørgsel oprettes to hold. Skift ved nytår. Der kan være gengangere. Der kan desværre ikke tages hensyn til, hvilke fag der ligger sideløbende med pigegruppe.

Hvordan indstiller man:

Der udarbejdes en folder til elever og forældre, som beskriver projektet “Pigegruppen”.