Praktikanter

JcXdlGJ6c37jrPfhASQsZ7nUhCg.jpg

Igennem en årrække har Syddjurs haft lærerstuderende i praktik på en del af skolerne i kommunen, og derfor har Molsskolen hvert år studerende, ofte i små grupper, som er på 1., 2., eller 4. år af deres uddannelse.

Afhængig af, hvor langt de studerende er i deres uddannelse, står de for undervisningen i forskellige klasser i forskellige fag under vejledning af klassens lærere. De fokusområder, der altid er i spil, er klasseledelse, relationer og didaktikken (selve undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering).

Der er mange fordele for Molsskolen ved at være med til at uddanne kommende lærere. For eleverne opleves det ofte som et frisk “pust udefra”. Pludselig er der “flere hænder” i undervisningen, og der er mere tid til hjælp/kontakt i en periode. For lærerne er det en mulighed for at blive “skærpet” i forhold til egen undervisning. De lærerstuderende spørger fx til argumenter for den undervisning, de observerer. Som lærer giver praktikken muligheden for at observere de studerende, men også ens egne elever i klassen.

For Molsskolen har det i flere tilfælde ført til ansættelser af tidligere studerende på skolen, fordi der igennem praktikperioderne er udviklet et gensidig ønske om ansættelse.