top of page

Praktikanter

JcXdlGJ6c37jrPfhASQsZ7nUhCg.jpg

Igennem en årrække har Syddjurs haft lærerstuderende i praktik på en del af skolerne i kommunen, og derfor har Molsskolen hvert år studerende, ofte i små grupper, som er på 1., 2., eller 4. år af deres uddannelse. 

​

Afhængig af, hvor langt de studerende er i deres uddannelse, står de for undervisningen i forskellige klasser i forskellige fag under vejledning af klassens lærere. De fokusområder, der altid er i spil, er klasseledelse, relationer og didaktikken (selve undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering).

​

Der er mange fordele for Molsskolen ved at være med til at uddanne kommende lærere. For eleverne opleves det ofte som et frisk “pust udefra”. Pludselig er der “flere hænder” i undervisningen, og der er mere tid til hjælp/kontakt i en periode. For lærerne er det en mulighed for at blive “skærpet” i forhold til egen undervisning. De lærerstuderende spørger fx til argumenter for den undervisning, de observerer. Som lærer giver praktikken muligheden for at observere de studerende, men også ens egne elever i klassen.

​

For Molsskolen har det i flere tilfælde ført til ansættelser af tidligere studerende på skolen, fordi der igennem praktikperioderne er udviklet et gensidig ønske om ansættelse.

​

bottom of page